FBU for undervisere/forskere – Københavns Universitet

Forskningsbaseret uddannelse > For undervisere/forskere

FBU for undervisere/forskere

Forskningspraktik - søg en forskningspraktikant

Forskningsbaseret uddannelse fremmes ved at involvere og integrere studerende i forskningsprocesser. Som forsker på KU har du mulighed for, at knytte studerende fra KU til dit forskningsprojekt som forskningspraktikanter. En forskningspraktikant kan være en studerende fra dit eget fag, men kan også være en studerende fra et andet institut, der fx kan bidrage med andre metoder og teorier til forskningsprojektet. Læs om forskningspraktik her.

Forskningsbasering i færdighedsorienterede fag

Der er særlige udfordringer i forhold til integration af forskning og undervisning i færdighedsorienterede fag og kurser. Hvordan kan man som underviser tilrettelægge konkrete undervisningsaktiviteter, der ekspliciterer forskningsbaseringen og skaber bedre integration af forskning og undervisning i fagenes færdigheder? Hvad betyder forskningsbasering i relation til færdighedsorienterede dag? Læs om forskningsbasering på færdighedsorienterede fag her.

Klyngevejledning og -feedback

Klyngevejledning og - feedback kan være en genvej til undervisningsbaseret forskning, læs mere om hvordan her.

Læsepraksisser

Som underviser kan du understøtte at de studerendes læsepraksis er forskningsbaseret, læs mere om læsepraksisser her.

Inspirationskatalog

Inspirationskataloget er et samlet katalog hvor forskere/undervisere kan dele deres erfaringer omkring projekter, undervisningsforløb eller metoder der kan bringe forskning ind i undervisningen – og omvendt. Du kan også lade dig inspirere af de konkrete eksempler, der beskriver hvordan underviserne integrerer forskning og undervisning. Se eksemplerne i inspirationskataloget eller hvordan du selv kan bidrage til inspirationskataloget her.

Studentermotivationer

Der er mange varianter af studerendes motivationer og herunder de specifikke udfordringer og muligheder, som disse forskellige rationaler giver. Der vil altid være en flerhed af rationaler til stede i undervisningsrummet, og underviseren kan med fordel medtænke disse forskellige motivationer, når et forskningsintegrerende undervisningsforløb tilrettelægges. Læs mere om studerendes motivationer og udfordringer ved integration af forskning og undervisning her.

Teoretiske FBU-modeller

Som inspiration til at skabe forsknings- og undervisningsintegration i tilrettelæggelsen af undervisnings- og forskningsforløb, finder du her på siden præsentationer af udvalgte teoretiske FBU-modeller. Læs om de teoretiske modeller her.